Új tervek a Teslánál, Elon Musk vezetésével 2. rész

Elon Musk
 

Új tervek a Teslánál, Elon Musk vezetésével 2. rész

Musk egy első blikkre egyszerűnek tűnő eredményre jutott a SpaceX létrehozása előtt: minden hagyományos kilövéskor a hordozó rakéta teljes mértékben megsemmisül, és ettől a költségek nem megoszthatók több kilövés során. Modelljében valami olyasmit kívánna megvalósítani, mint ami a hagyományos repülés során bekövetkezik: egy gyors újratankolást és bepakolást követően a repülőgép is újra képes repülni, így lehetne újra indítani a rakétákat is.

E célból számos kritikus fejlesztésbe fogtak, amelyek ma már működő modellekké lettek. A Falcon 9 típusjelű hordozórakétájukon csak két fokozatot használnak (hasonlóan az Ariane hordozóhoz). Ennek eredményeként a szétválasztási folyamatok egyszerűsödtek, a rakéta kedvezőbb árfekvésű és megbízhatóbb lett a 3 fokozatú megoldásokhoz viszonyítva. Azonban mind a két fokozatba csak egyfajta, új fejlesztésű, Merlin típusú rakétamotort építenek be, ami szintén nagy lépés a költségcsökkentés felé azokkal szemben, akik különböző rakétamotort használnak a két fokozatban. 

A legszembetűnőbb újítás azonban az, hogy a teljes első fokozatot (amely általában a legborsosabb áru), üzemanyag tartállyal és a rakétamotorral együtt visszanyerik a pályára állítás folyamán. Az első fokozat leválása mintegy 100-200 km magasságban történik meg, amikor a rakéta 20-25 szeres hangsebességre gyorsul már. Ennél a sebességnél költséghatékony megoldással meg tudták oldani, hogy kismennyiségű rakéta üzemanyag alkalmazásával a visszazuhanó "kéménycsövet" függőleges helyzetben lelassítsák, és egy, a tengeren elhelyezett teniszpálya méretű bárkára letegyék. Az első leszállások nem sikerültek hibátlanul, azóta azonban úgy tűnik, a technológia kiforrott. A második fokozat visszanyerését elvetették a túl nagy sebesség által okozott nehézségek miatt.

A cég már küldött fel olyan rakétát, ahol az első fokozatot korábbi repülésből nyerték vissza. Gwynne Shotwell, a cég elnöke egy konferencia alkalmával szólt arról, hogy már jelenleg is egy új rakéta költségének kevesebb, mint feléért képesek egy már űrben járt első fokozatot újra hadrendbe állítani. A cég azt mondja az idén szeptemberben fellövendő katonai műhold esetén lesz utolsó alkalommal, hogy új gyártású (első fokozat) rakéta startol a világűrbe: ezután minden kilövésnél újra "hangolt", korábban egyszer vagy többször használt és visszanyert első fokozatot használnak majd fel.

Így azonban még nem érték el a kiadások megtizedelését így további innováció szükséges. Az idei tavasz során felbocsájtott egyik műhold kilövését követően például sikerült visszanyerniük a műholdat védő burkolatot is, sérülésektől mentesen. Ez az apró jelentéktelennek tűnő darab is 6 millió dolláros fejlesztési költségmegtakarítást szolgáltathat majd, ha sikerül sorozatban újra felhasználni. A cég minden eszközzel elkötelezett a folyamatos innováció mellett, amely a napi élet minden szegmensére hatással van. Jó néhányszor megesik, hogy saját fejlesztésbe vonnak olyan alkatrészeket, amelyet korábban külső szállító készített, de nem elég olcsón. Klasszikus példa ilyenre a Dragon modul (a hasznos terhet szállító része a rakétának) hőszigetelő pajzsa is, amelyet belső fejlesztéssel töredék áron állítanak elő, és a vállalat véleménye szerint fejlettebb technológiával. A SpaceX managementje fokozatos árcsökkenést jósol. Ahogy egyre nagyobb számban nyernek meg fellövéseket, a méretgazdaságosság növekedésével. Musk szerint akár a 6-7 millió dollár/felbocsájtás költségszintre is le fognak tudni menni, ami már eléri a mostani költségek tizedét. 

A cég most 22 tonnányi hasznos terhet tud alacsony Föld körüli és 8,3 tonnát geostacionárius pályára állítani, vagy 4 tonna mennyiséget elküldeni a Marsra (ilyen indítás azonban még nem történt). Tervező asztalon van már a Falcon Heavy is, amely az Apollo programok során alkalmazott Saturn V rakéta után a Föld legerősebb hordozójának szánnak majd. Első repülésére a tervek szerint 2018-ban lesz lehetőség, tesztelése a napokban valósult meg. Ez három darab egymás mellé állított Falcon 9 rakéta lesz, összesen 28 önálló hajtóművel. A várakozások szerint mind a három első fokozat vissza fog térni sérülésektől mentesen. Ez egy fejlesztési bravúr a javából. 

Cimkék: 
Teteje