Innováció az egész világ - Fékmester.hu

 

Innováció az egész világ - Fékmester.hu

Ha nem változik meg a vállalatok versenyképességről alkotott elképzelése, s nem építik be a cégkultúrába a folyamatos megújulás iránti igényt és igyekezetet, akkor a mind kiélezettebb globális versenyben Magyarország le fog maradni. Az állam viszont köteles támogatni az innovációt és megteremteni az ehhez szükséges inspiráló és befogadó környezetet – ez volt a hazai innovációs trendekről szervezett konferencia legfőbb gondolata.

Az új BMW M6 modell 2013-as megjelenésével együtt debütálnak a már rég várt M Carbon Kerámia Fékek is. Túl sok részletet még nem lehet tudni, de most itt vannak az ismert információk összefoglalva. Az M Carbon Kerámia fékek nagyobb átmérőjű tárcsával kerülnek az első tengelyre (410mm a 400mm-es helyett), ugyanakkor jelentősen csökkentik a rugózatlan tömeget és ellenállóak a fakulással szemben. Az M6 modellek alap féknyergei sötét metálkékre vannak festve, viszont a Carbon Kerámia féknyergek ragyogó arany árnyalatban pompáznak.

Mi az a fékgyengülés?

A fék gyengülése egy olyan kifejezés, amit akkor használunk, ha részben, vagy teljesen megszűnik a fékerő az jármű fékrendszerében.

A fék gyengülése az, ami autóknál, motoroknál és teherautóknál egyaránt megfigyelhető, és akkor fordul elő, mikor a féktárcsa és fékbetét egymáshoz súrlódása már többé nem elegendő ahhoz, hogy megfelelő mértékben csökkentse a jármű sebességét.

A fékbetétek működése a fékrendszerben, egy bizonyos hőmérséklethez lett tervezve. A különböző összetevőkből készült fékbetétek, eltérően működnek hőmérsékletváltozás hatására. Két féle fékgyengülést különböztetünk meg.

1.Megtévesztő vagy korai szakaszban lévő fékgyengülés

Ez meglehetősen hasonlít ahhoz és szinte normális, mikor új alkatrészt szerelünk be. Ez csupán az elhelyezkedése egy újonnan beszerelt alkatrésznek, amit a fék használatával érünk el. Hogy minimalizáljuk, vagy elkerüljük ezt a hatást, az a módja, hogy óvatosan vezetünk, és egy kicsit hosszabban fékezünk, hogy lerövidítsük az összekopási időszakot. Ez körülbelül maximum 500 mérföld távolság lehet városban. Hagyjuk, hogy a fékbetétek elhelyezkedjenek a féktárcsánál úgy, hogy fékezzünk határozottan egy csendes és biztonságos útszakaszokon, így egy kevés hőenergia termelődik, ami segíti felgyorsítani a folyamatot.
Néhány autógyártó, manapság ”megperzseli a felületét” a fékbetétnek, hogy elkerülje a korai szakaszban lévő fékgyengeséget. Ez a műveletet úgy hívják, hogy a fékbetét kiégetése, vagy megperzselése. A művelet során teljesen eltávolítják a felületről a szerves, vagy illó anyagokat.

2.Dinamikus, vagy fékezés alatti fékgyengülés

Ez sokkal súlyosabb, azt jelenti, hogy vagy rossz kategóriájú fékbetétet választottunk, illetve adtak el nekünk, vagy pedig a fékbetét minőségére kell gyanakodnunk. A dinamikus fékgyengülés az, amit a legjobban úgy írhatunk le, mint a fékhatás megszűnése fékezés alatt, de már a bekoptatási időszakon kívül, ami veszélyes, és szükséges, hogy ki legyen javítva.
A régi idők fékdobbal fékezett járműveinél sokkal gyakoribb volt a fék gyengülése. A lejtőn való lakókocsi vontatás, gyakran okozott fékgyengülést, ahol a fékpofák tulajdonképpen elporlottak a fékdobban. Megjelent a tárcsafék, ami sokkal jobban eladható volt, modern technológiát alkalmazott, valamint sokat fejlődött a fék anyagösszetétele is, ennek ellenére, természetesen sok különböző minőségű, és típusú fékbetét jelent meg a piacon.
Mikor a fék gyengül, akkor valójában a fékbetét megcsúszik azon a vékony gázrétegen, amit a túlhevült fékbetét komponensei hoztak létre. Ez nem jelenti mindig azt, hogy rossz minőségű a fékbetét, amit használunk, hanem leginkább attól gyengülhet, ha nagy igénybevételre használjuk, és annak köszönhető, hogy túlterheltük ahhoz képest, amire tervezték. Tipikus példa erre a versenypályás vezetés. A hétvégi száguldozók, akik alapjaiban utcai autót versenyautóvá alakítanak át, soha nem látott sebességgel hajtanak a főúton, és a sarkon teljes erővel fékeznek, ahelyett hogy egyenletesen lassítanának, mint ahogy egy profi versenyző tenné. Ez természetesen tönkreteszi a fékbetétet, mert nem erre van tervezve. A fékezési hőmérséklet, elérheti akár az 1000 Celsius-fokot is, amit csak néhány szabványos fék tud eltűrni.

Ilyen esetekben, nagyobb hő tűrő képesség szükséges, valamint jobb, ha hűtjük levegővel a fékrendszert.

A fék gyengülését, ne keverjük össze a fékrendszer lelevegősödésével.
 

A cikk partnere: 

Teteje