Mi érhet többet a pénznél?

 

Mi érhet többet a pénznél?

A cégek a munkaerőpiac rohamos változása okán azonnal szeretnének tenni valamit annak érdekében, hogy vonzóbbá váljanak az új alkalmazottak számára.  Jó ötletek születnek is, lásd: kutyabarát munkahely, távmunka, egyéb kényelmi dolgok, vagy éppen Facebook oldal. Mire lehet szükség elsősorban? Mivel lehet jobbá tenni a munkavállalók „élménycsomagját”?

Első látásra úgy tűnik, hogy a cégek egymásra licitálnak a jelöltekért. Vajon azok viszik elsőnek  a jelölteket, akik a legmagasabb fizetést kínálják? A Brandfizz SSC és IT célcsoport egy kutatást végzett melyből kiderül, hogy a szolgáltató központokban dolgozók és IT szoftverfejlesztők munkahely választása során a fizetés csupán a 4. és a 6. helyen szerepel a listán. A fizetési igény ugyanis negatív irányba is mozoghat.

Több száz fős mélyinterjús és fókuszcsoportos kutatást végeztek el, amely során kiderült, hogy a munkahelyváltók akár 10-15%-kal is lejjebb adnak a fizetési igényükön, ha olyan tényezők szerepelnek a munkavállalói élményben, ami többet jelent nekik a pénznél.

De vajon mi lehet fontosabb a pénznél? Rengeteg más dolog, amitől a munkahelyi élmény kerekké válik. A munkavállaók számára a pénznél sokkal fontosabb például a kihívást jelentő feladat, a megbecsültség érzése, vagy az elismerés. Ezenkívül a teljesítménnyel összehangolt karrierút is fontos, az előmenetel legyen érthető és átlátható.

A szakmailag elhivatottak számára egyre fontosabbá válik az önfejlesztésre szánt idő, hogy „hobbi projekteken” is dolgozhassanak munkaidőben, amelyben a kísérletezéssel szakmai fejlődést érhetnek el. Nem véltelen tehát, hogy már az IT szektoron kívül is terjednek az olyan rendezvények, amelyek során a kollégák fejlődésére is alkalmat teremtenek az üzleti innováció mellett.

Terjedőben van a tréningeken, szakmai képzéseken való részvétel, legyen az külső, cég által szponzorált, vagy szervezett szakmai konferencia, ahol a szakemberek nemcsak résztvevőként, hanem szakmai előadóként is szeretnének kitűnni, ezzel is építve vállalatuk hírnevét.

kutyabarát munkahely

Újabb munkaerőpiaci licit verseny van születőben az irodai extrák kapcsán. A munkavállalók ugyanis alapkövetelményként sorolják, hogy náluk van, vagy nincs például: kávé, gyümölcs, csúszda, hinta, csocsóasztal, PS4, kutya-barátság, öltöző, bicikli tároló, fodrász, céges reggeli, Túró Rudi automata, sörcsap, masszázs, óvoda, és még sorolhatnánk. Ezek megléte miatt a munkavállalók büszkén terjesztik cégük, munkáltatójuk jó hírét.

A munka és magánélet megélésének kulcsát a munkavállalók a flexibilis munkavégzést támogató „home-office” jelenti a 8 órás munkaidő helyett, hiszen a munkavállalóknak így lehetősége nyílik elvégezni munkaidőben személyes ügyeiket, mint posta, vagy az óvodába elmenni a gyerekért. Az idejüket maguknak osztják be, hogy mikor mivel foglalkoznak, a lényeg, hogy a feladat határidőre készen legyen.

Természetesen mindez nem azt jelenti, hogy a pénz nem számít, az anyagi biztonság mindenki számára fontos. De sokkal fontosabbá vált az, hogy mi az, ami miatt bejönnek a munkavállalók nap mint nap az irodába, vagy éppen miért végzik otthon is jól a feladatukat. Ahhoz tehát, hogy releváns munkavállalói élménycsomagot hozzunk létre nemcsak a pénzre kell figyelnünk, hanem az emberi szükségletek pontos megismerésére, vagyis, hogy milyen más tartalmat tudunk még nyújtani számukra. 

Teteje