Sok beszédnek sok az alja?

 

Sok beszédnek sok az alja?

Nem szükséges bemutatni cégünket egy üzleti találkozó alkalmával ahhoz, hogy vállalkozásunk fellendítésére megfelelő üzleti partnerekre leljünk. A tapasztalatok azt mutatják ugyanis, hogy a termék, vagy szolgáltatásközpontú bemutatkozások elűzik az üzleti élet képviselőit. Mészáros György, a több mint 500 üzleti találkozót megszervező és lebonyolító Magyar Vállalatvezetők Üzleti Közösségének (MVÜK) alapítója szerint, ha valaki értékesíteni szeretne egy kapcsolatépítés céljából létrejött találkán, szinte biztosan üres marokkal távozhat.

Manapság egyre divatosabbak az úgynevezett üzleti klubok, vagy üzleti reggelik, amely során egymást még nem ismerő magas beosztású emberek teáznak, reggeliznek, vagy ebédelnek együtt. A főnökök tudatos kapcsolatépítését szolgáló, szervezett üzleti találkozókon az egymás társaságába kerülő vezetők klasszikusan pár perces bemutatkozásra kapnak lehetőséget. „Az egész üzleti találkozó sikere múlhat azon, hogy ilyenkor miről beszél egy vezető” – részletezi tapasztalatait Mészáros György, az MVÜK vezetője. „A jelenlévő vezetők egy jelentős hányada, ott követi el a hibát, hogy a találkozó abban a részében, ahol rendkívül fontos jó benyomást kelteni, egy értékesítési prezentáció elemeit felvonultatva, tulajdonképpen eladni próbálja cége termékeit, vagy szolgáltatásait.”

Napjainkban már számtalan olyan workshop, tréning, vagy írásos tanulmány elérhető a vállalkozók, vagy vezetők számára, amely arra oktat, hogy hogyan mutassa be profin a cégét az illető. „Ezek a tréningek nagyon hasznosak tudnak lenni, de inkább csak az értékesítési munkában segítenek, az üzleti kapcsolatépítésben aligha. Meggyőződésem, hogy ahhoz, hogy valaki megtalálja a számára megfelelő üzleti, vagy stratégiai partnert, egyáltalán nem fontos nagyon részletesen elmondani a másiknak, hogy milyen termékeket, vagy szolgáltatásokat forgalmaz” – tájékoztat a szakember.

Az üzleti kapcsolatépítés ugyanis ténylegesen az emberek közti kapcsolatokról szól, és nem a sokak által elvárt azonnali harácsolásról és üzletkötésről. Ezen találkozók után sokkal inkább azok tudhatnak majd magukénak sikereket, akik arra kíváncsiak, milyen kapcsolódási pontokat találhatnak más cégek vezetőinek meglévő kapcsolataihoz. Külföldön már bevett szokás az úgynevezett chemistry meeting, ahol a szolgáltatást nyújtó cég találkozik a leendő megbízójával. Ilyenkor derül ki, hogy mennyire van ’vonzalom’ azok között, akik együtt szeretnének dolgozni. Egy „ötletcsere” során hamar kiderül ugyanis, hogy egyfelé tartanak-e a résztvevők, képesek e az érdekelt csapatok emberei közös hangot megütni, vagy együttműködni. „Szinte ugyanezt képviselik az üzleti kapcsolatépítő találkozók is, ahol a vezetők, cégvezetők személyisége sokkal többet nyom a latba, mint a termék, amelyet forgalmaznak. A helyzet az ugyanis, hogy az üzleti kapcsolatok is emberek közt alakulnak, nem pedig valamilyen termék és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások között” – zárta mondandóját Mészáros György.

Teteje